Hudebka on-line. Ano či ne?

Před dvěma lety jsem si vůbec nedokázal představit on-line školní vyučování. Pár týdnů na to začala „korona“ a já jsem se stal jako učitel součástí školní výuky přes internet. Dokonce začala fungovat i školní družina a bylo to docela hezké. Od té doby uběhlo málo času, ale hodně internetových dat. On-line kurzy, školení, semináře, home office, vše se postupně přesouvá do „onlajnu“ a rozvíjí raketovým tempem. To co bylo včera ještě nemožné, je dnes v běžné denní nabídce. Když jsem hledal pro svoje žáky další učitele, kteří by jim do výuky přinesli nové vhledy a informace, zjistil jsem, že většina dává přednost výuce přes internet.

Je čas přiznat si, že budoucnost patří do on-line.

Opravdu jsem se divil, protože důvěrně znám všechny nevýhody on-line, ale potom jsem si uvědomil, že se denně virtuálně setkávám se svým synem, abychom společně cvičili na trubku a při tom se většinou každý nacházíme v jiné zemi. Při tomto způsobu jsme objevili obrovské množství výhod, které by nás dříve ani ve snu nenapadli. Posíláme si videa, upravujeme noty na monitoru vzdáleném 400 km, hledáme, plánujeme, hádáme se 🙂 Sdílíme spolu, radost, zkušenosti, myšlenky a když se sejdeme osobně jsme okamžitě připravení na společný koncert. On-line je prostě perfektní způsob, jak při minimálně ztrátě času, nákladů na přesun, v bezpečném prostředí domova vytěžit z jakékoliv výuky maximum. On-line už dávno nejsou suchopárné kurzy, ale mohou být skvělou podporou, motivací a vzorem. Výuka v reálném čase může být kdykoliv zopakována i po dlouhé době a podporována tolika doplňujícími platformami, že by učitel v reálné třídě potřeboval mýt k dispozici několikametrovou knihovnu, televizi a příruční kapelu která by mu na požádání hrála jakýkoliv doprovod.

 

Děti ze školky a on-line výuka

Nadpis zní kontraverzně, ale prosím přečtěte ještě alespoň dvě věty. Děti dnešní doby jsou od malička konfrontovány s technologiemi. Sledují pohádky, rozvíjí se na edukativních aplikacích, telefonovat umí dříve než mluvit. Mnoho rodičů má až panickou hrůzu z doslovného odlidštění. Co se na to podívat obráceně. Co využít technologie k pevnějšímu propojení s dítětem a společnému rozvoji. Rozvoji vztahu, ale i seberozvoji dítěte i dospělého. Ke společné radosti, zábavě i poučení.

Zmapujme si klasický kurz hudebky malého dítěte.

Rodiče musí svoje dítě někam odvézt. (Kvalitní výuka je téměř vždy na opačném konci města.) Znamená to: Čekání až se dítě konečně připraví na cestu, čekání na zacpané cestě, čekání až se dítě ve škole převleče, čekání protože učitel má zpoždění, dítě má lekci a rodiče na něj čekají, čekání protože dítě si chce koupit v bufetu nějakou dobrotu, čekání protože dítě potřebuje na záchod, čekání protože z přecpaného parkoviště před hudebkou se nedá odjet, čekání na všech semaforech po cestě, čekání v autě protože dítě usnulo na zadním sedadle, čekání protože dítě se probralo do špatné nálady a nejprve je ho třeba utišit, spásná cesta po schodech domů a odpočinek. Výsledný pocit rodiče „obětuji se pro svoje dítě“. Výsledný pocit dítěte? To fakt nevím. Mě dětská lekce 45 min. v hudebce  obvykle zabere skoro tři hodiny. Vždy se potom ptám. „Je toto opravdu TEN! společně strávený čas, a nebo jsem jen rodinný taxikář?“ Nevím, ale mám pocit, že na tohle opravdu nemám kdy a přitom bych rád byl se svým dítětem.

On-line cílený kurz pro rodiče s dítětem

Co se cíleně rozhodnout pro pravidelnou společnou chvilku denně, bez časových ztrát. (Ze tří hodin by rázem bylo třeba jen půl ale intenzivní.) Věnovat se jeden druhému,  naplno, prožívat něco společného. Mě se vždy osvědčilo společně tvořit. Co kdyby se u toho, jakoby mimochodem naučil na jednoduchý hudební nástroj i rodič? Možná, že by on-line nápověda, která rychle a jednoduše  poradí cílené aktivity, nabídne mnoho variant a podá ucelené informace  jak postupovat by stála za úvahu. Všichni členové rodiny by potom měli společné, zážitky, písničky i nápady. Dítě (4-8 let) samozřejmě klasickou on-line výuku nezvládne, ale pokud by se u takového kurzu bavila i maminka, její nálada by se přenesla i na její ratolest. Děti rády plní úkoly a jsou vděčné za pozornost, kterou jim rodiče věnují. Společně se něco naučit by mohlo být zajímavé, zábavné i smysluplné.

Zde je jen naznačený základ. Pokud se o on-line výuce hudby chcete dozvědět víc klikněte sem.

Write a comment