Kdy začít s hrou na hudební nástroj

Tuto otázku si pokládá každý rodič, který by chtěl aby jeho dítě na něco hrálo. Odpověď není vůbec jednoduchá a mnohdy se v ní neshodnou ani odborníci. A tak rodičům nezbude, než vyslechnout názory okolí, pak se pro něco rozhodnout a doufat že to je ono. Pokusím se tedy shrnout některé názory, které by vám pohly pomoci v rozhodování.

 

Proč má právě vaše dítě hrát na hudební nástroj?

Zkuste sami sobě přiznat co je tím pravým důvodem. Zkusím naznačit některé odpovědi, které mohou problesknout hlavou.

    • Já také chodil(a) do hudebky a je škoda, že jsem s tím skončil(a).
    • Na hudební nástroj se má chodit protože to tak prostě má být.
    • Mám neuspokojené hudební ambice a dítě mi je splní. (Náročné si přiznat, ale velmi časté)
    • Něco to moje dítě dělat musí a hudebka je blízko.
    • Vybrali ho při náboru do hudební školy a řekli, že je nadaný.
    • Sourozenec také chodí a takhle to bude jednoduché s dopravou.
    • Máme pod postelí kytaru po tatínkovi a byla by škoda se na ní neučit.

Osobně netuším, která z těchto odpovědí by měla moje dítě přivézt do hudební školy. A proto bych zkusil naprosto jiný typ myšlenek.

    • Kudy chodí, tudy si něco brouká a je s tím pěkně otravný.
    • Když slyší hudbu, začne si podupávat a vrtět se do rytmu.
    • Hudby ho prostě baví a je to na něm vidět.

ještě bych přidal zvláštní kategorii

    • Potřebuje hru na nástroj a nebo zpěv jako terapii pro nějaké specifické potřeby.

Všimněte si, že jsem nikde nezkoumal jestli má dítě talent. Nevytleskával s ním rytmus ani nehodnotil intonaci. Znám mnoho skvělých instrumentalistů, kteří nedokážou zazpívat ani „Hoří“ a mnoho kvalitních zpěváků, nad kterými jejich učitel na nástroj dávno zlomil hůl. Neznám cíl interpretační cesty budoucího muzikanta. (radost, občasné domácí brnkání, řešení mindráků, kapela s kamarády, professionální dráha umělce, ???) Po dvaceti letech sezení u talentových zkoušek na ZUŠ jsem velice opatrný v definování množství  a druhu hudebního talentu. Za sebe bych upřednostňoval

„Je motivovaný a má z toho radost“

Toto jediné mi dlouhodobě dává smysl pro čas začátků, celou dobu výuky i pozdější život v hudbě.


Pokud vám hlavou proběhnou všechny tyto myšlenky a s čistím svědomím se rozhodnete, že vaše dítě bude plánovitě a systémově na něco hrát, pak je teprve čas se zeptat

Kdy začít?

Mnoho pedagogů si vybírá žáky už mezi tříletými s pocitem, že budou mít náskok a opravdu díky tomu vyhrávají dětské soutěže. K uspokojení ega jejich učitele. Já se naučil na kytaru v patnácti jako samouk a nemám pocit, že bych toho moc zmeškal. Kamarád grafik začal hrát ve 45 na trombón. Tak že konkrétní odpovědi s přesným  věkem se asi úplně nedočkáte. Zkuste vnímat jestli vaše dítě má aktivní zájem o hudbu. Pokud ano, je to právě teď vhodný čas podpořit ho a začít, i přes to, že ještě nemusí ani chodit do školy. To s čím začnete bude jistě přiměřené jeho věku a schopnostem. Ostatní nezbude než nechat na dítěti, okolnostech a průvodcích jeho hudebního života.

Write a comment