A co ostatní možnosti? Soukromá výuka, občasné intenzivní kurzy, on-line výuka a další.
Rozhodli jste se! Vaše dítě se bude učit na hudební nástroj a vy stojíte před rozhodnutím kam bude docházet a jaký způsob výuky bude pro něj nejlepší. Co logistika, čas, kvalita výuky? Lidé ve vašem okolí vám jistě řekli mnoho rozporuplných názorů. Jak se s tímto množstvím informací naložit? Pojďme společně v klidu projít všechny možnosti a zmapovat klady a zápory.
Než přistoupíme k volbě co a kde, pojďme nejprve řešit proč. Proč chcete, aby se vaše dítě učilo na hudební nástroj? Časté skutečné důvody bývají: Protože někam musí chodit. (Protože odpoledne nemůže být doma sám. Protože já také chodil(a) do hudebky a neublížilo mi to. Protože na sport není, tak vyzkoušíme hudebku. Protože jsem muzikant a moje dítě bude po mě. Protože už tam chodí sourozenec. Protože ve škole nabízejí kroužek. …) Jiný typ odpovědí: Protože ho baví stále do něčeho rytmicky mlátit. ( Protože se mi líbí jak zpívá. Protože si pamatuje všechny písničky co kde slyší. …) Odpověď nejspíš nebude jedna, ale aspoň můžete přistoupit k důležitější otázce, která z toho vyplývá. Co je očekávaným výstupem. Tedy, co má moje dítě umět až jednou skončí. Někdo se dokonce dokáže i zeptat, jak se tam a po absolvování toho „kurzu“ má moje dítě cítit. Vše děláte proto aby se vám lépe definovali požadavky na hudební vzdělání vaší ratolesti a byli schopni cíleněji si vybrat. Teď už je jen dobré udělat si pořádek v obvyklých výhodách a nevýhodách jednotlivých zařízení.
Základní umělecká škola (ZUŠ)
Výborná volba v mnoha ohledech ale také s mnohými ale. Všechny ZUŠky bývají zárukou vhodného a bezpečného prostředí, erudovaných a vzdělaných pedagogů. Vzdělání, ale nemusí znamenat lásku, citlivost a pokoru k žákům. Každá dobrá ZUŠ se především orientuje na výkon. Je to pochopitelné. Množství vyhraných soutěží se dá lehce zdokumentovat a v každé prezentaci vypadá dobře. Kvalita učitele bývá hodnocena počtem úspěšných soutěží a často doprovázena větou „má sice velký odpad ale podívejte na ty výsledky“. Je to škola a na konci roku dostane žák vysvědčení. Nějak zatím nevím k čemu je to opravdu dobré, dokonce získáte i potvrzení o ukončení cyklu. Za 25 let praxe na ZUŠ jsem se setkal pouze se dvěma středními školami které účast v ZUŠ nějak bonifikovali.
Málokdo si však uvědomí skutečnou a obrovskou výhodu ZUŠ (Zvláště těch velkých) Pokud máte zájem o hudbu je ZUŠka centrem podobně naladěných lidí a centrem možností vyzkoušet a půjčit si jakýkoliv hudební nástroj. Za paušál můžete každý den hrát v jiném souboru a jiný žánr. Poznáte spolumuzikanty a spřátelíte se, mnohdy na celý život. Můžete zde jednoduše nastartovat i svoji profesionální karieru. Prostě země zaslíbená pro ty kdo opravdu chtějí a jdou si za tím.
+ Zaručený přístup ke standartnímu vzdělání
+ Vhodné a bezpečné prostředí
+ Velké množství kamarádů muzikantů na jednom místě.
+ Vytváření kapel a souborů
+ Možnost zapůjčení nástroje
+ V rámci paušálu na jednu lekci můžete docházet i každodenně
+ Možnost rozvinout se i teoreticky
– Standartní dost zkostnatělá výuka.
– Velký tlak na výkon.
– Časté demotivační chování.
– Povinná hudební nauka (teorie), bez ohledu na potřeby žáka.
– Žáci se hudbu neučí milovat, ale analyzovat.
– Koncerty na technické hranici žáka často vedou k frustraci a nechuti vystupovat na veřejnosti.
– ???
Soukromý učitel
Většinou student, muzikant s dlouholetou praxí, nebo samouk. Soukromý učitel je vždy trochu risk a velká neznámá. Je mnoho velmi kvalitních učitelů, ale i mnoho nekvalitních. A skvělý muzikant ještě nemusí být skvělý učitel. Ani cena nevypovídá nic o kvalitě výuky. Spíš je to výpověď o učitelově sebevědomí. Soukromý učitel je ve své podstatě sbírkou všech nevýhod. Nemůže vám zapůjčit nástroj, je schopen vás propojit jen s velmi malým množstvím spolužáků. Notový materiál jen vlastní a nebo za peníze. Komorní hudba a nebo soubor je pohádkovou výjimkou. Další rozšíření výuky je za další nemalé peníze. V čem je tedy výhoda soukromého učitele? Hlavně je jich mnoho, každý má úplně jiný způsob výuky a náhled na hudbu. Prostě si můžete vybrat přesně toho, který je vhodný pro vaše dítě. Je to skvělá možnost jak odstartovat motivační proces vašeho dítěte. Hledejte a 100% najdete toho skvělého, se kterým začne dávat vašemu dítěti hudebka smysl a radost.
+ Může docházet k vám domů.
+ Dokáže se přizpůsobit všemu co požadujete.
+ Je jich mnoho a každý je jiný.
+ Když se nebojíte hledat, najdete toho pravého, který vaše dítě posune dál!!!
+ ???
– Nevíte přesně koho si zvete domů.
– Obrovské rozdíly v kvalitě výuky.
– Nemá dostatek nástrojů na zapůjčení.
– Málo dalších učebních pomůcek a studijních materiálů.
– Malé napojení na další podobné studenty.
– Malá možnost vystupovat veřejně.
– ???
Školní kroužek
Bezpečné prostředí a dobrá aktivita v družině. Základní školy se často snaží, v čase družiny, nabízet další žákům (rodičům) další možnosti seberealizace. Doučování, výtvarka a například i hudební výchova. Pro učitele to může být příjemný způsob přivýdělku, pro děti příjemná aktivita v trochu prázdném čase družiny a rodičům to dává pocit, že svým ratolestem dobře a smysluplně organizují čas. Na první pohled výhodná symbióza pro všechny zúčastněné. Realita bývá zvláštní. Paní učitelka absolvovala ZUŠ a nebo se také stává že je jen o lekci napřed. Bývá velmi nejistá a pedagogické vzdělání ji rozhodně nepřidalo jistotu v hudbě. O progresu je většinou zbytečné mluvit. Myslím, že škola, která má kvalitního učitele v kroužku hudebky může mluvit o štěstí. Přesto může být čas v hudebním kroužku který je nastavený pro radost a oprostěný od tlaku na výkon pro některé děti tak příjemný, že je motivuje k vyhledání skutečného kvalitního vzdělání.
+ Mnoho pomůcek pro obecnou hudební výchovu (Orfův instrumentář, flétny, xylofon a pod.)
+ Důvěrně známé prostředí
+ Radost a nadšení učitele.
+ Kroužek bývá velmi levný a nenáročný.
+ Občasné veřejné vystoupení.
+ ???
– Nedostatek hudební praxe lektora.
– Malý, nebo spíš žádný progres.
– Často se dítě naučí nějaký zlozvyk.
– ???
On-line výuka
Tomuto tématu je nutné věnovat samostatnou kapitolu. Tak že do tohoto všeobecného článku jen v krátkosti. Před Koronou si nikdo nedovedl představit školní výuku v on-line prostoru a dnes se to bere jako běžná alternativa. Má obrovskou spoustu nevýhod, ale virtuální svět se rozvíjí tak rychle, že každý den je některá nevýhoda smazána a každou minutou někdo vymyslí bonus, díky kterému jsou on-line lekce zajímavější a v mnoha ohledech dokonce účinnější než osobní setkání jeden na jednoho. Je těžké hodnotit něco, co se tak neobyčejně rychle rozvíjí. Rozhodně tento způsob výuky stojí za úvahu. Pokud chcete zvažovat podrobnosti navštivte ještě tento článek .
+ Možnost věnovat se lekci v čase který se vám hodí a vše si pustit několikrát.
+ Velké množství pomocného, rozšiřujícího a doplňujícího materiálu.
+ Odkazy na další inspiraci a velké motivační momenty.
+ Skvělé prostředí pro veřejnou prezentaci.
+ Propojení s podobně naladěnými lidmi bez ohledu na lokalitu.
+ Snadno získaný hudební materiál, rychlé zodpovězení všech otázek, prostě obrovský servis všeho co vám pomůže
– Nutnost se naučit pracovat podle zásad které vyžaduje on-line.
– Vhodné vybaveni pro přenos obrazu a zvuk a hlavně dobrý poslech.
– Nezahrajete si s učitelem společně v reálném čase. Zatím není běžně dostupná technologie umožňující společnou souhru bez drobného zpoždění na obou stranách.
– ???